Σε πανελλαδικό και τοπικό επίπεδα η κατάσταση είναι ρευστή τόσο στους υποψήφιους (άτομα,τάσεις, πολιτικούς χώρους) όσο και στην κοινωνία.Η ρευστότητα,όπως όλοι σχεδόν αντιλαμβάνονται, εκτός από τους διαχρονικούς μη....
πολιτικούς και απολιτικούς εθισμούς στην επιλογή αυτοδιοικητικών αρχών, οφείλεται και στις γνωστές συνέπειες της βαθειάς κοινωνικο-οικονομικής κρίσης από το 2009 μέχρι άγνωστο πότε.
Τώρα προκύπτει η ανάγκη αλλά και ευθύνη των πολιτών και δημοτών να μην επαναλάβουν τά κριτήρια επιλογής του παρελθόντος. Ενοοώ, για παράδειγμα, κριτήρια σαν αυτά με τα οποία επιλέγονται ο γνωστός του γνωστού, ο υποσχεσιολόγος έργων φαραωνικών και διορισμών σε ανύπαρκτες θέσεις, ο δημοσιοσχεσίτης της υπόκρισης, ο επιδέξιος συκοφάντης των αντιπάλων, ο μασκοφόρος του ψεύτικου χαμόγελου, ο τηλεπαραθυράκιας και κριτής των πάντων που, όμως,ο ίδιος έχει έλλειμμα προσόντων και ικανοτήτων.
Αυτές τις μέρες,οι απολυμένοι της ΕΡΑ Σερρών,συνεχίζοντας τη λειτουργία του ραδιοσταθμού, παρουσίασαν στο ποιοτικό πρόγραμμά τους το θεατρικό έργο του Παντελή Καγιά (Α’ Κρατικό Βραβείο Θεάτρου,1959) Ο ΤΟΠΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΝ. Το έργο αυτό γράφτηκε στα 1935,όμως, για πρώτη φορά παίχτηκε στο θέατρο μετά την απελευθέρωση (1945, Μαρίκα Κοτοπούλη,Βασίλης Λογοθετίδης).
Η υπόθεση παρουσιάζει προεκλογικά φαινόμενα και πρακτικές της παλιάς(;) εποχής.Ο Σπύρος Δαλέγκος, απόλυτος τοπικός παράγοντας επηρεασμού (με ποικίλους τρόπους) των επαρχιωτών ψηφοφόρων συντοπιτών, προβαίνει σε κάθε είδους μη ηθική και μη νόμιμη προσπάθεια (ακόμα και σε βάρος της ίδιας του της κόρης) να καταψηφιστεί ένας νέος υποψήφιος και να υπερψηφιστεί ο δικός του υποψήφιος(που τον έχει του χεριού του). Έναν υποψήφιο που καταγγέλλει όχι μόνο τις πρακτικές επηρεασμού και εξαπάτησης των ψηφοφόρων της περιοχής του αλλά υπόσχεται την ενότητα,την κατάργηση των διακρίσεων, των ανταποδοτικών μικροσυμφερόντων.Γιατί αυτές οι μεθοδολογίες οδηγούν πάντα σε διατήρηση του χαμηλού επιπέδου τοπικής ανάπτυξης και ευημερίας.Παρα τις προσπάθειες του τοπικού παράγοντα, για πρώτη φορά χάνει ο τοπικός παράγων και κερδίζει ο νέος υποψήφιος. Αυτή η νίκη οδηγεί στη συνένωση όχι μόνο της τοπικής κοινότητας, αλλά και του νέου με τη κόρη του Δαλέγκου (που αγαπούσε από πρίν τον νεαρό γιατρό-υποψήφιο αλλά πολιτικό αντίπαλο του πατέρα της).
Σήμερα ζούμε όλοι σε μια ταραγμένη εποχή, ψυχοσυναισθηματικά και κοινωνικο-οικονομικά. Οι περίοδοι συναισθηματικής φόρτισης φυσιολογικά(μέχρι σε ένα βαθμό) επηρεάζουν την κρίση των ψηφοφόρων ώστε να είναι ευάλωτοι στην υποστήριξη και ανάδειξη αυτοδιοικητικών αρχόντων με μη αξιοκρατικά κριτήρια. Αυτό έγινε και στις προηγούμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, αυτή την τακτική θα ακολουθήσουν,πιθανόν, πολλοί και από τους φετεινούς υποψήφιους.
Αλλά αν,π.χ:
-μετά την χαμηλών επιδόσεων θητεία της σημερινής δημοτική αρχής,
-μετά την διάψευση των πολλών προεκλογικών υποσχέσεων,
-αν μετά την χειροτέρευση της συνολικής εικόνας της καθημερινότητας των δημοτών μας,
ο κυρίαρχος λαός δεν δώσει την προσωπική εσωτερική του μάχη για να αλλάξει τα κριτήρια επιλογής του για τη νέα δημοτική αρχή. Άν δεν κάνει την υπέρβαση των δεσμεύσεών του, των προσωπικών συμπαθειών και αντιπαθειών, της προκατάληψης, των μικροσυμφερόντων,του προσωρινού θυμού του και δεν επιλέξει τους ικανούς, τους ειλικρινείς, θα χάσει πάλι όχι ο Σπύρος Δαλέγκος αλλά η τοπικές κοινωνία,για άλλη μια φορά.
Οι κοινωνίες χρειάζονται να διοικηθούν από συντοπίτες επιτυχημένους σε οποιοδήποτε τομέα εργάζονται,από ανθρώπους που βλέπουν στη βελτίωση του παρόντος αλλά να μπορούν να βλέπουν και να θέτουν βάσεις για περισσότερη ευημερία στο μέλλον. Άνθρωποι που χαρακτηρίζονται από«..λίγα λόγια,πολλά έργα, περσότερη ανθρωπιά», όπως έγραψε σε μια άλλη σημαντικά δύσκολη εποχή (1940)ο Ν. Καζαντζάκης για την κοινωνική αναστάτωση και σύνθετη πτώση στη χώρα (της δεκαετίας 1930), κάπου εκεί στην Αίγινα.
Κάθε συνδημότισσα και συνδημότης,είστε ο παράγων προόδου του τόπου. Εσείς με τις νηφάλιες, αξιοκρατικές, ανεπηρέαστες επιλογές σας, μήν αφήσετε κανενός είδους παλιό ή νέο τοπικό παράγοντα να σας επηρεάζει ή να αποφασίζει για σας, ξοδεύοντας άσκοπα την δύναμη της ψήφου σας.
Μιχάλης Σωτηρίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου